Forbilleder

Jeg har længe tænkt på den fransk-amerikanske kunstner Louise Bourgeois (1911 – 2010) som et dejligt forbillede, når det gælder om at udfolde sig, og at nå alt det, man gerne vil i sin livstid.

Louise Bourgeois er hende, der har lavet den meget store edderkop, Maman (mor), som bla har stået foran Pompidou Centret i Paris, og som står permanent på Tate Modern i London. Som næsten 80-årig startede hun på en serie kæmpestore værker, kaldet Celler, hvor hun kombinerede gamle døre, vinduer og andre ting fra containere og byggepladser i New York med sine egne skulturer i træ, metal, stof, gummi og endda en smule broderi. Det var kæmpestore værker, som man kan gå ind og ud af, og hvis skaber var en lillebitte temmelig gammel dame! Det er da opmuntrende og kan få en til at tænke, at “du når det nok”, når det føles som om, der er alt for lidt tid, og at jeg er kommet i gang alt for sent og får udrettet for lidt og for småt.

Nu har jeg fået et ekstra forbillede i den samme boldgade, der hedder: “det er aldrig for sent”.

Åse Seidel Gernes er nu som 90 årig aktuel med en fin lille udstilling i Politikens Hus – efter at hun også for nylig har haft en stor udstilling andetsteds og har solgt tegninger i stort tal til Statens Museum for Kunst. Hendes historie og hendes kunst er værd at lytte til og se på og er fuldkommen opmuntrende, synes jeg. Hun er uddannet stoftrykker og arbejdede som ung også med tegning, grafik og maleri. Hun lavede bla. de smukkeste duge og vægtæpper og stof til nederdele, bluser og bukser.

unnamed-7

unnamed-12

Den korte historie her er, at hun i slutningen af 60’erne stoppede sin egen kunsthåndværkerkarriere fuldstændig for at passe børn OG for at støtte og arbejde for sin mand, Poul Gernes. Ham med Palads biografen bla. Bogstavelig talt pakkede hun sine egne ting i en kasse og satte sin karriere på stand by. Som ældre dame fik hun en blodprop i hjernen og blev delvis lam og ude af stand til at bruge sin højre arm. Men hun genstartede en produktion af tegninger, som griber tilbage til de mønstre og udsmykninger, hun arbejdede med flere årtier tidligere. Alt lavet med en optrænet venstre hånd og fra en base i en kørestol!

unnamed-11

Hendes mønstre er propfulde af liv og bevægelse. Cirkler og firkanter lyser og spiller op til hinanden i ro og harmoni og med et til syneladende uendeligt antal kombinationsmuligheder. Det er ikke det moderne nordic noir, der præger Åse Seidel Gernes kunstneriske verden. Der er blus på farverne og gang i kontraster, valører og nuancer. Se og nyd det hele på udstillingen på Rådhuspladsen og køb bogen, hvor mange af hendes ting er vist og beskrevet.

Aase Seidler Gernes, redigeret af Ulrikka S. Gernes, Nina Hobolth og Maj-Britt Willumsen, Forlaget Alter Ego, 2015. 

unnamed-10unnamed-8

Mest af alt fortæller Aases circler, firkanter og spiraler os andre om, hvordan det ikke – aldrig? – er for sent. Ligesom Louise Bourgeois viser hun, at man trods alder og tilsyneladende skrøbelighed kan producere stort, smukt og vedkommende, og at en kreativ åre ikke lader sig stoppe så let.

Dejlige kvindelige forbilleder på Kvindernes Internationale Kampdag, 8. marts 2018.

 

 

 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s