Se – vitaminer

Jeg vil gerne dele en “dagbog” med jer!

Jeg er lige kommet hjem fra et besøg i Grønland, hvor jeg besøgte min datter og boede i den fineste lille lejlighed i den gamle bydel i Nuuk. Min daglige glæde var at se ud ad vinduet på Godthåbsfjorden og Nordlandet, der ligger som en bjergkæde i horisonten, og som er indgangen til et kæmpe landområde med sne og is.

Vejr og lys skifter hele tiden i Nuuk i februar. Det er et naturens teater, som jeg aldrig kunne blive træt af at se på. En skybræmme står som en pude i gråt over den lysende hvide bjergkæde, solen finder pludselig et hul gennem skyerne og drysser orange lys på vestsiden af fjeldene, eller fjeld og vand udgør en iskold og sort kontrast til en pastelfarvet himmel. Awesome!

Man prøver at tage et foto – og alt det smukke, storladne og vilde bliver klemt ind på en firkant, som overhovedet ikke svarer til den virkelige verden og oplevelsen af den.

Så jeg lavede min egen lille “udsigstdagbog” med kridt og broderi. To ting der er gode at rejse med, fordi de ikke fylder noget: nål og tråd og en æske Filia Farver! Det blev til små maggiterninger af min oplevelse af udsigten, og ligesom fotos er de slet ikke i stand til at formidle storheden og skønheden.

Men det var heller ikke det vigtige. Det vigtige var, at det tog tid at lave de små billeder, og det krævede, at jeg virkelig kiggede og kiggede i den time, det måske varede at male og brodere, det jeg ville. Derfor har denne udsigt printet sig i min hukommelse til evig tid, tror jeg, og arbejdet med den blev mine grønlandske se-vitaminer i denne vinter.

Billederne er en hyldest til at have tid til at se på det, man ser. Og til Naja og Nuuk i sne og kulde!

nu1nu2nu3nu4nu5

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

11 Responses to Se – vitaminer

  1. marianne chr says:

    Kære Jette.Hvor fantastisk smukt. Jeg bliver simpelthen rørt til tårer over at se, hvad du er i stand til med kridt, nål og tråd, og netop Jette, hvad er et foto sammenlignet med dette du har skabt. Kh Marianne

  2. kitgerould says:

    Hi

    I think your ‘postcards’ are great. And you are right, they capture much more of the feeling than a picture would have done.

    kitxx

  3. Grete says:

    Kære Jette. Hvor er det smukt og fint. Du har bare så mange se-vitaminer. Det er stort at kunne få så meget ud af så få virkemidler. Elsker dine sting.
    Grete

  4. Tove says:

    Kære Jette
    Dine kunstværker er ualmindeligt smukke og koncentrerede.
    Jeg kigger på dem igen og igen.
    Jeg hører fra Marianne, at den kreative søndag eftermiddag var utrolig vellykket.

    De kærligste hilsner
    Tove

  5. Rob Sides says:

    Nice piece. And nice pieces! >

  6. Annette B says:

    Kære Jette. Dejligt du lægger dem ud her på siden. Det gir en fantastisk fin fornemmelse for det du oplevede. Knus Annette

  7. Fatou says:

    Beautiful colours, toujours un delice Jette!

  8. Ida says:

    Hvor er det bare en god måde at “gemme” naturen i hukommelsen. Rigtig smukt 🙂

  9. lisezeuthen says:

    Tilslutter mig ovenstående. Tak for deling Jette!

  10. Sanne Mølmark says:

    Kære Jette Tak for din nye post “udsigtsdagbogen”. Dine fantastiske billeder fra Nuuk, beskrivelsen af dine oplevelser og din facinanation gør mig glad. Kærlig hilsen Sanne

  11. Så smukke, Jette! Et langsomt, omhyggeligt blik. Minder mig om Per Kirkebys Grønlandsskitser.

Leave a Reply

