Så kold den lille (broderer)hånd er

Broderi og opera  – hører det sammen? Ja!

Det opdagede jeg, da jeg her lige efter nytår nød årets første kulturelle begivenhed, operaen La Boheme af Puccini.

Den blev første gang opført i Torino i Italien i 1896, blev en kæmpesucces og er en fuldkommen romantisk historie om en fattig digter, Rodolfo og syersken, Mimi, der hver især bor i et usselt koldt tagkammer dør om dør i Paris.

De to møder hinanden, da Mimi kommer ind til Rodolfo for at få ild på et stearinlys, og Rodolfo opdager, hvor kolde hendes hænder er. Og det synger han om: Så kold den lille hånd er! Og så er deres skæbne beseglet. Musikken er skøn og fantastisk, hvis man kan lide den slags. Prøv evt at lytte til en udgave med Pavarotti på Youtube.

Efter at Rodolfo har fortalt, at han er digter, der skriver hymner og oder til kærligheden beder han Mimi præsentere sig, og hun fortæller smukt om sig selv – og især om sine broderier:

This story of mine is brief:
To linen and silk I embroider,
at my home or away…
I have a quiet, but happy life,
and my pastime
is making lilies and roses.
I delight in these pleasures.
These things have such sweet charm,
they speak of love, of Spring,
of dreams and visions and
the things that have poetic names.
Are you understanding me?

I live by myself, all alone,
in my little white room.
I look upon the roofs and the sky.
But when the thaw comes,
the first warmth of the sun is mine,
the first kiss of April is mine!
In a vase a Rosebud blooms,
I watch as petal by petal unfolds,
with its delicate fragrance of a flower!
But the flowers that I sew,
alas, have no fragrance.
There’s nothing more
I can tell you about myself.

mimi

Billedet herover viser Mimi og hendes kostumer til anden akt ved verdenspremieren, hvor hun ses sidde og brodere på en skjorte. Men hvad var det hun broderede? Diverse søgninger på nettet  efter fransk broderi i 1800-tallet giver forskellige svar på hvad der var på mode, men hvidt broderi , French white work, dukker op flere gange som fx disse eksempler:

hvidt-brderihvidt

Det er da elegant, poetisk og fuld af charme, men om det taler om drømme og visioner, som Mimi fortæller, at hendes broderier gør? Jo måske. Puccini kobler høj- og lavkultur i sin opera, selvom det absolut ikke er broderiet, der får den største opmærksomhed i La Boheme.

Desværre dør Mimi til sidst af tuberkulose – heldigvis i sin poets arme. I den opsætning jeg så, havde hun et smukt sort broderi på sin kjole, da hun udåndede under Paris’s aftenhimmel.

Jeg vil vente på foråret, lytte til Puccini – og brodere! Hvad lytter du til, når du broderer?

 

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Så kold den lille (broderer)hånd er

  1. fatou says:

    Full of sensitivity 🙂 I do not understand the Danish part but love the pictures and the embroidery!

  2. Hi Fatou. I might start writing my blogs in English, since you and several others not-Danish-speaking people are so kind to follow! You would have loved this opera – and next time you come to Cph you will get an embroidery “class”!! That is a skill for life.

  3. lisezeuthen says:

    Selvom jeg ikke forstår mig på opera, har jeg et link til Mimi via hendes broderi. Jeg lytter til min mands sang og guitar mens jeg broderer gule erantis, forårsbebudere, der giver håb og minder om, at der altid er en ny begyndelse. Nogle gange tillader jeg mig ganske enkelt at lade tankerne flyve, lytter til streaming af P1 Skønlitteratur, Tidsånden eller Radiodrama fx Shakespeare genfortalt. Der er meget at hente ved broderi både for Mimi og hendes efterkommere🙂

    • fatouarana says:

      ❤️❤️❤️

      Please sign me up for embroidery when I come to CPH – it will be a luxury!!

      So happy to see the incredible creations you post. Even if I don’t get the Danish parts, the English poems and the pictures really are marvelous.

      Merci!!

      Sent from my iPhone

      >

Leave a Reply

