Iransk mosaik

Jeg har for nylig været i Iran. Undervejs på min rejse fra Shiraz over Yazd til Isfahan samlede jeg alt, hvad jeg fandt af papirstumper i en lille kasse i min kuffert. Museumsbilletter, bykort, hotelbrochurer, indpakningspapir, et opslag på en væg, pengesedler m.m. Et kaos af bits and pieces, tilsyneladende værdiløse lapper. Ord og bogstaver, som jeg ikke kunne tyde, slyngede sig som ornamenter hen over papirerne.

At skabe noget ud af ingenting – der er sådan noget fysikere kan, tror jeg. Men  nogle kunstnere og kunsthåndværkere arbejder også i den retning.

Ingenting er altid noget, og det kan blive til noget andet og mere. Det kan blive til dit udtryk, din fortolkning, din leg.

scraps

Da jeg kom hjem, lod jeg min glæde ved papir af alle slags komme på en prøve. Det hele blev klippet op i strimler, som kunne væves sammen til små “fliser”.

Moskeer, paladser, bazarer og mange andre bygninger i Iran kendes  bla. på deres utroligt smukke dekorationer med keramiske fliser. Der er vægge og hvælvinger dækket med blomster, blade og dyr i uendelige slyngninger, og der er dekorationer med fliser, som i de smukkeste farver tilsammen udgør mønstre og borter, der imponerer og gør dig stum af beundring. Det var på grund af de fliser, at jeg var kommet til Iran.

iran-10fliser.jpg

Mine papirstumper er blevet til en ydmyg hyldest til alt det smukke, jeg så i Shiraz og Isfahan – og til det at lave noget ud af ingenting. Jeg har samlet 36 “papirfliser” i et billede, som er noget mere forgængeligt og flygtigt end alt, hvad jeg så. Men der er lidt af de  karakteristiske blå og tyrkise farver og af den smukke persiske skrift – og af hverdagens stumper, der landede i skødet på en turist som ingenting.

iran-1c

diran-y

Og når man har prøvet at være kvinde i Iran med krav om at være dækket til fra top til tå, så er det en lille fornøjelse at klippe et portæt af übermullahen i strimler og væve lidt pink glitterpapir ind i ham!

iran-omosaik

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Iransk mosaik

  1. Kristina says:

    De er flotte!!! dine fletterier 🙂

  2. Helena says:

    Beautiful tapestry Jette, love the weaving of fragments into one cohesive whole.

  3. Det er fascinerende at se, hvad du kan skabe ud af ‘ingenting’ – det er vel dybest set kernen i den kreative process?

Leave a Reply

